Social bekräftelse

God kväll
Den senaste tiden har jag börjat inse exakt hur stor social bekräftelse faktiskt är. Tidigare och speciellt under min skoltid (Tiden innan högskolan iaf) Hatade jag allt som hade med sociala situationer att göra med de flesta folk, de slutade ofta illa. Dock med början av högskolan och det faktum att folk faktist bryr sig om vad jag tycker och säger har ändrat min syn på detta. Detta har märkts ännu mer detta året när jag lärt mig anledningarna bakom. Så bloggen, visst är social bekräftelse fullständigt super? Det kan vara allt från ett sms, mail eller en kopp te med grannen, det är givande av mer eller mindre oförklarliga anledningar. Jag är dessutom säker på att jag inte är den ända som söker detta och för att komma till min poäng med detta aningen långdragna....

Jag är säker på att tjejer söker social bekräftelse minst lika mkt, jag ser på mig själv hur hisipg jag blir om det inte händer något på en dag, ikväll kom grannen hem igen och livet kändes plötsligt mer än super igen må hända att han är en av de absolut trevligaste personer jag känner men ändå. Så hur kan jag nu använda detta? Utan tvekan skapar detta ett beroende, värre än de mesta annat och någoting de flesta vill ha. En bekräftelse på den du är och att du är "behövd" och att du kan uppnå glädje för dig själv utan att... ja... heh... Iaf jag börjar tro att något mystisk "ting" styr över livet, du har säkert hört att man måste tro att man ska få ett jobb för att få de eller att man måste tro på sitt lag för att de ska vinna en match? Detta kan givetvis inte spela någon roll eftersom detta inte påverkar... eller?

Jag har märkt oräkeneligt med ggr att det har jätte stor betydelse, är jag på dåligt humör (vilket 98/100 ggr beror på att jag inte ätit tillräkligt) Funkar inget i mitt liv, allting går fel även de jag inte kan påverka. Medans om jag är glad och har ätit går de mesta rätt, är inte detta konstigt? Jag har gett upp att försöka förklara detta min poäng är dock följande tre grejer:

- Alla är förmodligen mer eller mindre motagliga, men komplimanger är alltid super, speciellt de dagar då det inte händer så mkt annat, hade någon skrivit till mig idag och föreslagit precis vad som helst hade jag gladeligen varit på, dagar mitt i veckan e bara sååååååååååå tråkiga.
- Oavsett vad folk säger tror jag på att de flesta lever ganska tråkiga liv. Det kan för de mesta alltid bli roligare, jag vet inte hur mkt tid du spenderar ensam men jag vet med mig att jag blir ganska snabbt uttråkad om jag spenderar för mkt tid själv även om det är skönt ibland.
 - Social bekräftelse är ett måste för de flesta personer, ge de till andra så får du tillbaka de! De må börja med en komplimang över tröjan, ett meddelande i stil med "va gillar du oxå two and a half men!?!??!" Men det kan snabbt gå vidare och min teori är att detta är en av huvudingridienserna i attraktion och vad som får två personer att känna "kemi".

Attraktion - Någon som du saknar och vill vara tillsammans med, någon som gör dig glad och tryggare i dig själv när du är tillsammans med denna person, någon som du som kille vill ha sex med två sekunder efter du sätt henne och som tjej någon som du vill älska livet ut. (Givetvis en något förvrängd syn av tjejens del, men ville vara extrem, killens syn vet jag dock stämmer, om det nu ens tar 2 sekunder) Kanske inte helt sant men min uppfattning ligger där, tyck vad ni vill om den. Givetvis kan man känna attraktion till sina vänner oxå, men det är då förhoppningsvis utan sex delen.

Innan jag slutar är jag bara tvungen att lägga upp en dikt jag hittade idag jag tycker den passar in under rubriken även om den mer handlar om döden tycker jag brist på social bekräftelse är ungefär desamma:

Do not stand at my grave and weep;
I am not there. I do not sleep.
I am a thousand winds that blow.
I am the diamond glints on snow.
I am the sunlight on ripened grain.
I am the gentle autumn rain.
When you awaken in the morning's hush
I am the swift uplifting rush
Of quiet birds in circled flight.
I am the soft stars that shine at night.
Do not stand at my grave and cry;
I am not there. I did not die.                                                Mary Elizabeth Frye

/Mana "The stuff of which Social Proof is formed"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0