Approach och Openers Del 2

"Magic bullets" beskriver opening processen i tid att den ska ta mellan 10 sekunder och två minuter att komma ifrån din opener och gå vidare till ett annat samtlasämne. Om du däremot blir introducerad till en tjej behöver du inte göra en opener på henne utan kan utgå ifrån att hon kommer prata med dig eftersom du känner någon hon gör.
Savoy menar på att de finns 6 olika typer av Openers dessa är:

- Functional
- Opinion
- Situational
- No opener
- Screening
- Direct

Nedan följer en beskrivning av för och neckdelar med dessa.

Functional Openers:
Detta bygger på en normal social fråga som inte antyder om något. Tex som att fråga vad klockan är eller var en viss gata ligger, detta är nästan garanterat att få respons på men måste sedan läggas på en ny opener för att kunna få ett normalt samtal. Detta gör att du är kvar i opener delen men kan sen gå till "Phase 2" efter din andra opener.

Opinion Openers:
Var du än vänder dig är dessa de som får bäst kritik av alla böcker, att fråga någon om deras perspektiv eller åsikt är nästan garanterat ett svar det viktiga är att de inte kan svarars med ett ja/nej utan faktiskt ska leda till någonting. Bra punkter att göra något med ska handla om ditt liv eller situationen och nått du själv är intresserad av.
En annan sak som funkar bra med opinion openers är att ange en felaktid tid, som tex att säga att då har bråttom och bara har ett par minuter att snaka även om du har hela dagen.

Såsom:
- Dating och relationer (dock inte om dig)
- Skillnander mellan killar och tjejer
- Vännskap
- Musik/Film och kultur

De kan då bli något i stilen med:
"En kompis till mig gjorde nyligen slut med sin flickvänn men ångrade sig sedan och nu svarar hon inte när han ringer, vad ska han göra"?
"Jag har bara ett par minuter på mig innan jag måste vidare men en snabb fråga, har ni hört de nya om bh för killar? Hur hade ni reagerat om ni träffade en kille med en?"
"Hur kommer de sig att tjejer har så många olika skor? Jag har alltid undrat de och du/ni ser ut att kunna ha ett bra svar"
"Jag gör en undersökning om vilken musik som är mest inne i stan just nu, vilka 3 artister är dina favoriter?"
Detta leder efter ett par frågor till "Phase 2" Något som även fungerar är att avbryta henne mitt under hennes svar och kommentera om något annat, typ som mitt exempel tidigare att hon måste vara en förskolelärare. Detta kan användas om du har ont om tid under tex daygame.

Situational Opener:
En spontan opener om något som händer just nu, som tex "vad dricker du?" eller "Jag älskar denna låten" Dock om du har god fantasi kan du komma på något i situationen (dock gäller samma regler som innan, ingeting om tjejen som tex var hon har köpt sin tröja/halsband etc). Ett tips att tänka på är att de ska verka spontant och att de inte får verka som du försöker få till de med henne, använd därför bara grejer du skulle kunna säga till dina vänner också. Poängen här är att så snabbt som möjligt nå Phase 2.

No Opener:
Som namnet säger, inget förutbestämt du bara börjar snaka genom att säga hej eller liknande som du skulle gjort till en kompis. Det svåra blir att undvika frågor som "hej hur är läget?" eller "hej vad pluggar du"? etc detta är tråkigt och kommer inte funka. Om du får detta att fungera är konversationen redan så normal att du kan gå till Phase 3.

Screening Openers:
En direkt fråga om vem tjejen i fråga är såsom:
Är du en trevlig person?
Jag såg dig när jag gick in och tänkte att jag var tvungen att se hur du var som person
Brukar du gå ut här?
Du kan sedan gå till Phase 4 eftersom du redan har börjat ifrågasätta vem dom är och om de duger till dig är de naturligt att fortsätta på samma bana.

Direct Openers:
Om du kan avgöra att en tjej redan är attraherad av dig, av ditt utseende eller att hon helt enkelt har försökt få din uppmärksamhet kan du skippa de mer detaljerade openers och helt enkelt säga att hon är snygg eller attraktiv eller något i stil med "you are the women here i most want to meet" Detta funkar ENDAST om hon redan gillar dig dock annars kommer det inte att fungera. Detta är vad de allra flesta killar gör långt innan tjejen känner något för dom och ni vet alla hur de går då.

Annat att tänka på före och under din opener:
Även om du hittar världens bästa i ord eller tar en från någon bok är de garanterat att den inte kommer fungera om du gör de övriga fel. Desa punkter är mycket viktigare än de du säger (som jag sa om hunden tidigare). Under din opener försök att le och vara en glad, trevlig person, försök även att inte visa din nervösitet och använd "3 second rule" som jag har snakat om tidigare. Prata med en par tjejer redan som är dina vänner sedan vänd dig om spontant mot de du är ute efter. Gå inga långa sträckor och "undersök" inte stället en gång innan du börjar detta är åter av "3 second rule" anledningen. Att ha folk som följer dig och vara "leader of the pack" hjälper dig tjejer gillar "ledare". En annan sak som är svår att se är att tjejer vill att du ska snaka med dom ibland, de går inte fram och säger något till dig utan försöker få ögonkontakt med dig. Det du sedan säger ska vara högt nog att överösta de dom snakar om och musiken utan att du ska behöva skrika. En annan viktigt sak är att inte luta dig in de visar på att de inte behöver anstränga sig för att höra de du säger eller för att snaka med dig. Du vill framstå som den viktiga alltså ska dom luta sig intill dig inte tvärtom.

AA:
Vanligt och något de flesta känner och i nu läget är detta ett av mina största problem. Jag vet att alla har känt detta en gång i tiden från David DeAngelo till Mystery och Style. Så detta är helt enkelt något som finns. I boken Attraction isin't a choice har David DeAngelo en teori om hur evolutionen ligger bakom detta och helt enkelt är en forntida överlevnadsinstinkt. Darwin kallar samma sak Sexuellt urval och hävdar att de bäst anpassade överlever de med "fega" gener dör ut och lämnar plats till dom som faktiskt har ballar nog att ta chansen att föröka sig. Så hur kan vi motverka detta problem? Om du är som jag vet du att alkohol underlättar "problemet" Men visst hade de varit bra att kunna göra de nykter också? Så här är några ideér:

Först av allt en Opener kommer inte fungera första gången och verkligen inte alla gånger en kväll. Öva öva och öva som allt annat här i livet du blir inte bra på någonting utan övning. Det viktigaste att inse (vilket jag själv har problem med) Är att veta att de inte gör något att misslyckas övning ger färdighet. De finns ett uttryck som säger "you win you earn, you lose you learn" Detta tycker jag beskriver de hela på ett bra sätt.
 
En annan idé kan vara att sätta upp ett mål för dig att du ska snaka med 5 stycken grupper oavsett resultat den kvällen. Du kan även ge den du går ut med 200 kronor och i slutet av kvällen ger han/hon tillbaka 20 kr per grupp du pratade med, extra motivation genom pengar är aldrig fel.
 
Ett bra sätt är att sätta ett socialt fokus innan du går ut, som en förfest, någon musik du gillar (som du gärna sjunger till för att slippa känna dig pinsam och nej jag kan inte heller sjunga men jag älskar att göra de ändå, för mig själv och alltid om det är någon bra låt, spela "var ska vi sova inatt" för mig och se hur jag reagerar, jag är säker på att du har någon liknande låt).

Opinion openers är en bra början på kvällen eftersom de är lätt att säga sen kan du bara gå de spelar ingen roll vad som händer eftersom de är så neutrala känner du inte för att snaka mer gör de inget. (Även om jag personligen tycker de första ordet är svårare än resten har jag väl sagt något kan jag babbla på).

Grupper med killar och tjejer var tidigare ett problem för mig jag utgick direkt för att de var tillsammans men i 9 fall av 10 är de bara vänner och de är lättare att snaka med dessa av en enkel anledning, du kan börja med killarna (och detta känns bra mycket lättare än tjejer, konstigt eller hur?) Att tänka på är att tidigt fråga "Hur känner ni varandra?" Så du inte stöter på någons flickvänn. Använd inte heller en opener som vill ha tjejernas åsikter (eftersom du tilltalar killarna först).

Love Systems routine Manual hävdar att AA beror på en fruktan av att bli övergiven, detta har hänt alla många ggr och de bästa setet att komma över de är helt enkelt att misslyckas och inse att de inte är så farligt. För drygt två månader sedan körde jag med min "har ni kul ikväll?" Opener hela kvällen och fick ett par roliga reaktioner alltifrån att tjejerna gick utan ett ord till att de hävdade att de behövde gå på toa. De funkade även ett par gånger och kvällen slutatde med en efterfest med 4 tjejer varav 2 jag och en kompis umgås med regelbundet fortfarande.

Fokusera på dina positiva erfarenehter alla har blivit dissade detta beror dock sällan på dig som person, de kan finnas många anledningar allt ifrån ditt "game" till att tjejen helt enkelt har pojkvänn eller är i sin "speciella tid i månaden".

Ett annat roligt tips från "Love system Manual volume 2" Är den tysta opener du tar fram din mobil och börjar skriva ett nytt meddelande som du sedan visar för tjejen du snakar med, detta funkar perfekt där musiken är för hög, du skriver då tex:
"Jag har tappat rösten med du dansar roligt, vi måste dansa"
"Här är verkligen för hög musik för att snaka, talar du i text?"
Detta borde inte leda till någon AA eftersom du inte behöver säga ett ord du kan sedan följa upp med "kom med bort till baren/ut så vi kan snaka  på riktigt en kort stund" (Kort stund är som tidigare med felaktig tidsangivelse, för att hon ska känna sig mer säker och veta att du inte planerar att snaka hela kvällen, vilket du faktiskt gör)

Givetvis ska du inte ta färdiga openers, använd böckers eller mina tips (som mestadels iofs kommer ifrån böcker) och hitta på dina egna openers, jag ska göra en lista imorgon av de jag vill prova tex detta med sms versionen tycker jag låter spännande. Sedan är de bara att öva och öva ännu mer, Style, Mystery, Savoy och många andra har klarat de redan, de kommer även jag och du att göra en vackar dag (eller en dimmig natt).

Nog skrivet nu väntar övning för min del jag kommer som vanligt att spinna vidare på detta och redogöra mina metoder och resultat. Nästa utgång blir studentfest följt av Tegners i Lund på Onsdag.

/Mana "The stuff of which Magic is formed"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0