Alla dessa val

Tjo Bloggis
Efter en väldigt lyckad helg med massor av firande har denna veckan varit segare. De är något med just Augusti som skapar oro och prestationsångest. Är säker på att jag inte är ensam med att känna detta. Frågetecknen om de som varit och de som komma skall verkar vara väldigt tydliga just i augusti. Precis som förra året är jag osäker på vad vardagarna ska leda till. Och precis som vilken annan mann som helst gillar jag ordning i vardagen och när saker inte kommer som överraskningar. Så vad ska de bli av denna hösten? Har absolut ingen aning. De var så enkelt när man var mindre de första 17 åren behövde man inte tänka själv. Ibland ger fler valmöjligheter bara mer problem. Sen samtidigt är de just denna valmöjlighet och yttrandefrihet som skiljer Sverige från stora mängder av resten av världen. Blir alla lyckligare av fler val? De sägs att den svenska kvinnan är en av världens mest olyckliga trots hon har betydligt fler val och jämställdhet här än i större delar av världen. Så ger verkligen större utbud på val mer lycka i livet? Jag som är makalöst konservativ är skeptisk och jag är säkert inte ensam. Ibland är de skönt att slippa ifrån alla dess val om allting :)
 
Men nu är de ju trots allt 2012 och livet i Sverige är fullt av öppna val och massvis med möjligheter. Även om massor av val självklart inte passar finns de fortfarande oändligt många kvar att göra. Är tidvis väldigt fixerad vid tanken om ödet eller om vi faktiskt ens har fria val. Vi kan alltid välja att säga ja eller nej och dessa små val kan göra enorma ändringar. Små saker kan leda till enorma långsiktiga förändringar. Världen är verkligen rolig. Små vingslag från en fjäril kan enkelt orsaka jordbävning i sydamerika. Och så vidare. I slutändan tror jag att de är just denna stora mängd av val och ideal från övriga Sverige, pressen samhället lägger på oss att prestera i "valbara Sverige" Som lägger denna ångest på våra axlar. Många klarar detta och stormtrivs med livet och karriären. Andra orkar inte med och göms undan. Leder vårt valbara Sverige till ett elitist samhälle där endast de bästa personerna kommer synas? Leder dessa samhälls val, likt naturen mot att de bästa generna hos människan blir de som överlever? Nej fullt så illa är de inte. Darwins filosofi finns dock runt hörnet. I dagens stressade samhälle pressas verkligen folk undan, i slutändan kanske vi endast har de övriga kvar. Vad händer i ett samhälle där alla är anpassade efter samma sak? Jo en liten förändring kan ändra hela populationen, vilket än en gång leder oss tillbaka till just valet. Rörigt värre.
 
Så vad kan vi konstatera av detta? Olikheter är viktigt, stå på dig med dina olikheter för att för alltid säkra arten människans roll i världen. Och när de kommer till val kan du alltid försöka igen ifall saker och ting inte går som du ville. I alla fall i utbildningssyfte och så länge du bor i Sverige. Så i slutändan blir mitt val precis som förra året att ge de ett försök. Och om de misslyckas? Tja då kan jag alltid ha prestationsångest över nästa val istället.
 
Ihop om att valet går som de ska och att ödet inte vill spela mig ett spratt hoppas jag att hösten blir full av intressanta val. Sen får vi se vart de leder mig.
 
"Den som är tapper och uthållig nog att i hela livet se in i mörkret blir den förste att finna en ljusglimt i det."
- Michael Connelly
 
/Mana

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0